نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در این جلسه از دغدغه های فعالان این بخش در حوزه بیمه گفتند و راهکارهایی نیز ارائه کردند.
ازمهم ترین محورهای مطرح شده ، موضوع ضریب نفوذ بیمه و همچنین لزوم ایجاد تغییرات در برنامه های استراتژیک صنعت بیمه بود.
نمایندگان بخش خصوصی، همچنین به این امرکه قوانین موجود بیمه نیاز به بازنگری دارد اشاره کردند و براین باور بودندکه این قوانین بیش از آن که موجب رقابت و نوآوری در این صنعت شود، موجب ایجاد فضایی برای رقابت در زمینه قیمت گذاری شده است.
براساس نتایج نتایج مطالعات صورت گرفته ضریب نفوذ بیمه ارتباط مستقیمی با تعداد شرکت های بیمه گر دارد.
به عبارتی ، هرچه تعداد شرکت های بیمه افزایش پیدا کند، ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
رقابت در صنعت بیمه برخلاف رقابت در سیستم بانکداری می تواند باعث افزایش ضریب نفوذ شود.
درخصوص دغدغه های فعالان بخش خصوصی و بازیگران صنعت بیمه به ویژه موضوع سوییچ که در ماه های اخیر مورد توجه فعالان بیمه قرار گرفته ، با مجید بهزادپور گفت و گویی انجام شده که از نظر می گذرد:
بهزادپور در رابطه با سوییچ بیمه مرکزی تاکید کردکه او و همکارانش شنوای انتقادات از طرح سوییچ هستند و انگیزه ای را که از اجرای این طرح داشتند حمایت از مجموعه های استارت آپی صنعت بیمه عنوان کرد.
یکی ازمسائلی که به ویژه در چند سال اخیر در صنعت بیمه مطرح شده ، موضوع نوآوری در صنعت بیمه است. درجایی گفته اید برای تحقق نوآوری باید یک مرکز نوآوری در بیمه مرکزی تشکیل شودتا از ایده های نوآورانه حمایت کند. درخصوص جزئیات شکل گیری این مرکز توضیحات بیشتری بفرمائید.
بهزادپور: ما در این زمینه دوکار را به طور هم زمان انجام می دهیم: یک مورد راه اندازی مرکز نوآوری است و دیگری تاسیس صندوق حمایتی در راستای تحقق اهداف این مرکز که هردو کار با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش می رود.
امید داریم که به زودی توافق نامه بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری امضا شود.
بیمه مرکزی کاملا برای ایجاد این مرکز آمادگی دارد وحتی از لحاظ فیزیکی فضای فعالیت این مرکز را هم آماده کرده ایم.
هدف از ایجاد این مرکز این است که بتوانیم بستری برای ورود ایده های نو به صنعت بیمه فراهم کنیم.
جوانانی که ایده های نو دارند در تمام زمینه های صنعت بیمه و بخش های ارائه خدمات می توانند تحت پوشش این مرکز فعالیت داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.
دراین زمینه، برای جذب سرمایه جهت فعالیت آنها هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا بتوانند ایده های خود را به نحومطلوب پیاده سازی کنند که در نهایت می توانند نتایج این ایده ها را در سطح گسترده تر در صنعت ارائه کنند.
درمجموع باید گفت این اقدام مشترک بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری کار ارزشمندی است که در زمینه ابتکار عمل و نوآوری را فراهم کرده و دستاوردهای آن نیز می تواند در جهت رشد صنعت بیمه مورد بهره برداری قرار گیرد.
مجموعه استارت آپ ها قرار است در این مرکز فعالیت کنند یا طیف مورد نظر شما گسترده تر است؟
بهزادپور: همه استارت آپ ها و همه افرادی که صاحب ایده های نو هستند می توانند در این مرکز فعالیت داشته باشند. حتی کسانی که امکان فعالیت را به هر دلیلی در فضاهای دیگر ندارند و به طور مشخص نیاز به سرمایه و فضای کار دارند.
ما در مرکز نوآوری بیمه مرکزی فضای کار و سرمایه را دراختیارشان قرار می دهیم و از آن ها و ایده ای که دارند حمایت می کنیم.
یکی از دغدغه های مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی موضوع ضریب نفوذ بیمه و توسعه شرکت ها بود و پاسخ شما به این دغدغه این بود که می توانیم تا حدود دو برابر افزایش تعداد شرکت های بیمه ای داشته باشیم. آیا ظرفیت این توسعه در صنعت بیمه وجود دارد؟
بهزادپور: چند مطالعه گسترده در این زمینه صورت گرفته است.
یکی از این مطالعات توسط پژوهشکده بیمه انجام شده ودرآن با مطالعه صنعت بیمه سایر کشورها شاخص های مختلفی برای این موضوع تعریف شده است.
در نهایت به عدد حدود 60 شرکت رسیده اند.
واقعیت این است که شاید رسیدن به این عدد به صورت خیلی دقیق، جای بحث داشته باشد و به نوعی شاخص ها قابل تفسیر است.
اما درعین حال ، ما ظرفیت بالاتری برای حضور شرکت ها در صنعت بیمه داریم.
آنچه ما باید برای آن آماده شویم مساله ابزارها و حضور نظارتی بیمه مرکزی است.
ما باید خودمان را برای تعداد شرکت های بیمه ای بیشتر آماده کنیم.
حضور شرکت های بیشتر برای صنعت اتفاق مثبتی است.
ما هم خودمان را به سرعت برای یک نظارت کاملا هوشمند و کاهش مداخلاتمان در شرکت ها و استفاده از روش های نوین تنظیم گری در سطح صنعت آماده می کنیم.
سرمایه گذاران در شرایط فعلی چقدر برای تاسیس شرکت بیمه ای تمایل دارند؟
بهزادپور: بله، تعداد زیادی تقاضا در دست بررسی داریم.
هم در بحث اتکایی و هم در حوزه عمومی و هم در بخش های تخصصی و زندگی.
اما فعلا در حال جهت دهی این تقاضا هستیم.
اولویت ما طرح حوزه های تخصصی و اتکایی است، چرا که دراین زمینه ، جای خالی زیادی داریم.
به ویژه در بحث اتکایی قصد داریم که این ظرفیت در کشور افزایش پیدا کند و بیمه مرکزی بتواند آهسته آهسته از این حوزه خارج شود و این بخش را به شرکت ها واگذار کند.
بیمه مرکزی تمایل دارد که هر زمان بازار آمادگی داشت، بخش اتکایی را واگذار کند.
بیمه اتکایی فارغ از بخشی که مربوط به وظایف ما می شود، زحمت بسیاری برای بیمه مرکزی دارد و سودی هم در پی ندارد.
اما لازم است ابتدا ظرفیت این امر را در فضای صنعت ایجاد کنیم.
راهبرد فعلی ما این است که تشکیل و توسعه شرکت های اتکایی و تخصصی در اولویت باشد.
توصیه ما به شرکت های جنرال هم این است که با توجه به ترکیب سهامداران شرکت، یک حوزه تخصصی را پیشنهاد کنند و این قول را می دهیم که اگر یک سرمایه گذار درحوزه تخصصی درخواست تاسیس شرکت بدهد، تقاضای او در اولویت رسیدگی قرارگیرد.
ضمن اینکه این امر به شکل جدی در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته که استراتژی آسان تر کردن فرآیندها را در پیش گیرد.
دراین استراتژی، می توان هم به موضوع تکنولوژی و هوشمند کردن صنعت توجه داشت و هم سرعت و چابکی را افزایش داد.
درمجموع ، من ازسرمایه های جدیدی که تمایل به وارد شدن به صنعت بیمه داشته باشند، استقبال می کنم.
این استقبال فقط در بحث تاسیس شرکت هاست یا در بخش های دیگر هم از سرمایه گذاران حمایت می کنید؟
بهزاد پور: عمدتا تاسیس شرکت ها اولویت اصلی بیمه مرکزی است.
اما طبیعی است که در حوزه های دیگر هم این حمایت و استقبال وجود دارد.
شرکت هایی که می توانند در حوزه هایی مثل کارگزاری و بخش های مختلف ارائه خدمات درصنعت بیمه فعالیت داشته باشند، مثل شرکت های ارزیابی ریسک، نمایندگی ها، کارگزاران و دیگر بازیگران همه به نوعی جایگاه خاص خود را در توسعه صنعت بیمه دارند.
یکی از موضوعاتی که این روزها برای بخش بازیگران صنعت بیمه ایجاد شده، موضوع سوییچ بیمه مرکزی است.پاسخ شما چیست؟
بهزاد پور: بارها اعلام کرده ام که سوییچ برای بیمه مرکزی یک ابزار است نه هدف.
قصد ما این است که روش های نوینی برای اعمال نظارت دقیق تر در بازار به کار گیریم.
استفاده از روش ها و شیوه های نو در صنعت بیمه هم اتفاق جدیدی نیست.
این امر در تمام دنیا درحال وقوع است.
یکی از مصادیقی که برای بهره گیری از شیوه های نوین مطرح است، سوییچ بیمه است.
هرچند ممکن است این ابزار و این روش اشکالات و نارسایی هایی هم داشته باشد.
اما بیمه مرکزی، قطعا برای شنیدن نقدها گوش شنوا دارد تا بتواندبرطرف کند.
بیمه مرکزی وظایفی در این حوزه دارد که باید آن ها را به نحو احسن انجام دهد، اما با تعامل می توانیم اشکالات این طرح را برطرف کنیم.
تاکید می کنم طرح برای ما موضوعیت هدف ندارد، بلکه یک ابزار است برای رسیدن به یک هدف.
درچند ماه اخیر هم هرکجا که بحث و انتقادی مطرح شده، حضور داشتیم و توضیحات لازم را ارائه کردیم.
سعی می کنیم جوانب مختلف کار را توضیح دهیم.
معتقدیم با یک اجماع اگر به این موضوع ورود پیدا کنیم موفق خواهیم بود.
طبیعی است که نگاه بیمه مرکزی در سوییچ، حمایت از تمام بازیگران صنعت بیمه است، اما همین نگاه است که ما را مجاب می کند که در حوزه نظارت هم دقت لازم را داشته باشیم.
رعایت مقررات از نظر ما بسیار جدی است، اگر بخواهیم یک بازار پیشرفته و مدرن در صنعت بیمه داشته باشیم، همه بازیگران باید خود را متعهد به مقررات بازار بدانند.
شاید همین حالا هم بیمه مرکزی بدون اجرای سوییچ بتواند موانعی را که مطرح می شود ایجاد کند.
برخی ایرادات به طرح سوییچ، ایرادات واردی نیست.
اما درعین حال بعضی از این موارد نیاز به شفاف سازی دارد، ما این ابزار را ایجاد کرده ایم که افراد بیشتری بتوانند وارد این عرصه شوند و از خدمات موجود استفاده کنند.
درحال حاضر بالغ بر 50 شرکت استارت آپی در صنعت بیمه فعال هستند، بعضی قوی تر ظاهر شده اند و برخی همان جوان هایی هستند که شاید به این دلیل که حمایت نشده اند، نتوانسته اند آن گونه که باید در صنعت نقش پررنگی ایفا کنند.
ما می خواهیم این گروه را هم حمایت کنیم.
این ابزارها و روش ها هم برای این است که نظمی به بازار داده شود و امکانات در اختیار یک گروه خاص قرار نگیرد.
ما به دنبال این هستیم که همه بازیگران صنعت بتوانند از این فضا استفاده کنند و همه این فعالیت ها در جهت توسعه صنعت بیمه باشد.